Varför träna löpteknik?

R uppför

Löpning går ut på att förflytta din kropp. Det har stor betydelse hur du springer, dvs hur du förflyttar din kroppsvikt. Med en bra löpteknik drar du nytta av kroppen i stället för att släpa runt på den.

Tänk dig att du springer med en 10-kilos ryggsäck i nedförsbacke: om du lutar lagom mycket framåt kommer den extra vikten att hjälpa dig framåt.

När du lärt dig springa i rätt position kan du på samma sätt använda kroppen – även i uppförsbackar och i flack terräng – så att dina kilon trycker dig framåt på varje steg i stället för att du släpar på dem.

Forskning visar att en bättre teknik sänker löptiden med 10-30 procent beroende på tekniken i utgångsläget. En sänkning med 10 procent betyder fem minuters förbättring för den som springer milen på 50 minuter.

När du använder kroppen riktigt minskar även belastningen på muskler och leder. Därför är en bättre löpteknik också det bästa sättet att förebygga och läka skador.

 

Freefall Running® handlar om att hitta ditt naturliga löpsteg. Namnet förklarar vad löpning går ut på – att utnyttja kroppens
fria fall på varje steg för att dra nytta av gravitationen. På det viset får du ut mycket mer av din konditionsträning och
maximerar din uthållighet.

Med det helhetsperspektivet får löpningen en ny dimension oavsett om du är nybörjare eller tävlingslöpare. Det är en häftig känsla att höja farten genom att fokusera på löptekniken i stället för att ta i mer – att springa snabbare utan att bli tröttare.

Freefall Running® introducerades med boken Det perfekta löpsteget. Sedan dess erbjuder vi kurser/PT i löpteknik och har hjälpt tusentals löpare i framför allt Stockholm, Göteborg och Malmö.