Freefall Running® Grundkurs

beachKursplats bokar du genom att mejla till: anmalan@detperfektalopsteget.se  Det går bra att använda friskvårdsbidrag, vi tar även emot friskvårdskuponger.

 

Lördag 11 november steg 1 (3 tim)

Tid: kl 10-13

Plats: Malmö (Pildammsparken)

Pris: 850 kr (inkl kursmaterial)

 

Lördag 11 november steg 2 (3 tim, för dig som gått steg 1 tidigare)

Tid: kl 13-16

Plats: Malmö (Pildammsparken)

Pris: 600 kr (inkl uppföljningspass 2018)

 

Söndag 12 november steg 2 (3 tim, för dig som gått steg 1 tidigare)

Tid: kl 11-14

Plats: Göteborg (Skatås)

Pris: 600 kr (inkl uppföljningspass 2018)

 

Maximalt åtta deltagare/grupp för att garantera personlig återkoppling. Efter steg 2-kursen ingår fri uppföljning en gång/månad för att förstärka inlärningen.IMG_5075

Mer om grundkursen:

Steg 1: fokus på löpningens kärna – att dra nytta av tyngdkraften. När du faller lätt framåt på varje steg minskar syreförbrukningen, du kan springa snabbare utan ökad ansträngning och får mer betalt för din kondition. Mer effektiv teknik sänker löptiden med uppemot 30 procent, minskar skaderisken och gör löpningen mycket skönare.

Steg 2: vi övar på fallkänslan i högre fart och lägger till övningar för högre kadens, dvs ett snabbare steg. Med en mer avspänd löprytm blir benpendeln snabbare och det underlättar för fallkänslan. När du klarar att sätta ihop fallet framåt med högre kadens flyter löpningen av sig självt.


I början av kursen blir ditt löpsteg filmat och analyserat. Fokus ligger sedan på att lära sig dra nytta av sin egen kropp för att skapa fart, med hjälp av en bättre hållning och mer aktivt arbete med höften. Vi springer mycket i backe eftersom det är lättare att hitta den rätta känslan i backar. Som en bonus blir du en mycket bättre backlöpare.

Du får även individuella tips på övningar som gör dig starkare och minskar risken för skador. Sista lektionen springer vi intervaller för att känna hur vi kan flytta mjölksyretröskeln och springa snabbare genom att använda kroppens hävstänger på rätt sätt.

Tack vare att vi träffas flera gånger i liten grupp får du idealiska förutsättningar att lyfta din löpning.